schémata | rady | návody | postupy | odpovědi | seznamy | články |

Olej M2T


      Vývojové oddělení v n. p. Benzina v šedesátých letech testy a výzkumy prokázalo, že olej M6A, určený pro mazání čtyřdobých motorů, splňuje požadavky na mazání dvoutaktních motorů daleko lépe, než tehdy běžně dostupný olej pro dvoutaktní motory M5 MIX (nástupce dříve vyráběného oleje DT MIX). To ale platilo pro tehdejší běžné nenáročné motory. Pro více namáhané motory v závodních strojích to už ale neplatilo a tak byli jejich jezdci odkázáni na používání kvalitních, ale běžně velmi těžko dostupných, zahraničních olejů.

      U motocyklů, vyráběných v tehdejším Československu, bylo výzkumem a testy prokázáno, že olej M6A je možno mimo dobu záběhu nového motoru mísit v poměru 1:40. Přitom výrobce motoru byl pro olej M5 MIX doporučeno mimo záběh mísení v poměru 1:25. V praxi však bylo n. p. Benzina předepisováno mísení oleje M6A v poměru 1:30, aby se předešlo poruchám motorů při tankování u výdejních stojanů na čerpacích stanicích.

      Oleje s označením MIX se dodávaly předředěné benzínem BA91, kvůli snadnějšímu mísení obsahovaly přípravek lehčí frakce. V případě použití takto označených olejů musel být upraven jejich mísící poměr s benzínem. Například doporučený poměr oleje k benzínu, který se v poválečném období ustálil u motocyklů na 1:20 pro zajíždění nového motoru a 1:25 pro další provoz, byl s nástupem olejů s přívlastkem MIX změněn na 1:15 a 1:20. Hodnoty u dvoutaktních vozidel z NDR se pak z poměru 1:40 změnily na 1:33. Na tento poměr byly nastaveny i nové výdejní stojany na čerpacích stanicích.

      Hodnoty mísícího poměru udávané výrobci je vždy nutné posuzovat s ohledem na typ doporučeného oleje, případně na dobu, ze které daná instrukce pochází.

      Výrazný nárůst zájmu o problematiku mazání dvoutaktních motorů začal v době, kdy se z NDR začaly ve velkém dovážet automobily Trabant a Wartburg. V roce 1969 proto uvedl n. p. Benzina na trh nový olej pro mazání dvoutaktních motorů, který v této problematice znamenal velký kvalitativní pokrok. Začala éra M2T.

 

      V případě automobilů se mezi motoristy neustále vedly polemiky o vhodném mísicím poměru v podstatě pořád. Mnohé prováděné výzkumy nepotvrdily zvýšené opotřebení funkčních částí motoru východoněměckých automobilů ani při použití poměru 1 : 50, avšak většina motoristů preventivně dávala oleje více. Tento fakt byl zřejmě hlavní příčinou neustálých stížností motoristů na nedostatečnou kvalitu oleje M2T, přičemž většina stížností se týkala nadměrného zanášení spalovacího prostoru motoru, zapalovacích svíček a výfukového systému nespálenými zbytky oleje a karbonem.

      Jízdu v charakteristickém hustém modrém kouři linoucím se z výfuku vozidla s dvoudobým motorem, nebyla nijak příjemná (jak kdy a jak pro koho, že jo). O tom by mohli vyprávět zejména východní Němci a Maďaři, jejichž země byly automobily s dvoudobým motorem doslova zaplaveny.

      Olej M2T nikdy nepatřil mezi špičkové oleje pro vysokovýkonné motory, avšak pro motory běžných automobilů a motocyklů však svými parametry vyhovět dokázal. Dnes, kdy vozidla s dvoudobými motory jsou na našich silnicích výjimečnou záležitostí a modrý dým z výfuků vyluzují jen vozidla s příliš opotřebovanými motory, je problematika jejich mazání odsunuta jen mezi úzkou skupinu motoristů, kteří více než vhodný mísicí poměr řeší jakou značku oleje použít.

      Část informací, textu a některé obrázky jsou použity z článku na www.motomagazin.cz.


      |      studiovisual.cz     |      eisenacher.cz      |      trabime.cz      |      wartburg-klub.cz      |      krteracingteam.cz      |      vodacci.cz      |

X

Right Click

No right click