Tak IFA.CZ pomalinku bobtná a nabývá. Průběžně se snažím rozepisovat a dopisovat další a další návody a rady na otázky, které se stále opakují. Jenže těch je tolik, že bych se tomu věnovat od nevidím do nevidím každý den. A to bohužel nemůžu. S tím také souvisí to, že vznikla i neveřejná PLUS varianta webu pro mě samotného a pro některé další kamarády a známé, kteří také občas tápou a kteří mě tím i motivují a tlačí dál... 

 


 

Nejede mi Wartburg, nevíš co s tím je?

Teda nastartovat jde, jede, ale za chvíli se začne dusit, jede jen na sytič, pak zase chvíli jede normálně a pak zas...
(A je to tady. Jaro se přihlásilo o slovo a tak taháme z garáží a stodol skoro zapomenuté poklady, které minimálně od podzimu nevrčely. )


Tak třeba tenhle problém má několik možných důvodů, jejichž řešení ale není úplně složité... Pokusím se je vypsat snad všechny (tedy aspoň ty, na který si vzpomenu), včetně stručného návodu na vyřešení... 

Základem v týhle divný době je používat kvalitní a čerstvé palivo a kvalitní olej. Jako palivo myslím BA95, který bohužel, z nařízení vrchnosti, obsahuje určité procento bioetanolu. A bioetanol, jako každej správnej špiritus, na sebe zase umí vázat vodu ale nechce se moc kamarádit s olejem. Takže to jsou dva možné průšvihy naráz. 

Příčinou je velmi špatná mísitelnost soudobých paliv s olejem. Přestože to vypadá, že se olej v palivu dokonale a snadno rozptýlí, ve skutečnosti se cca do 72 hodin dokáže vysrážet zase zpátky a sednout u dna nádrže. V kombinaci s tím, že se (i díky obsahu bioetanolu) na hladině vysráží voda, může v nádrži za určitých podmínek vzniknout docela zajímavý bordel. 

Někdo to řeší tím, že jezdí na "stovku", tedy BA s vyšším oktanovým číslem. Do jisté míry to řešení je (neměl by obsahovat žádný bioetanol), ale není to záchrana od všech trablů. Ten BA stárne naprosto stejně a při delší odstávce může auto zlobit naprosto stejně. Odborníci tvrdí, že "životnost" paliva BA je tak to 3 týdnů. Dost peklo, nemyslíte?

Možné důvody problémů, seřazené podle složitosti řešení:


  • přicpaná pomocná nebo hlavní tryska

záleží na typu karburátoru, ale u BVF jde pomocná tryska vyčistit bez demontáže těla karburátoru nebo jeho rozebrání. Horší je to s hlavní tryskou. Ta je přístupná zase jen po demontáži víka karburátoru. A je schovaná v plovákové komoře, vedle plováku, směrem tělu karburátoru. Viz obrázek řezu karburátorem.

BVF H362-24 BVF 36F1-11 BVF 40F1-11

Jikov 32 SEDR

 

  • přicpaná tryska jehlového ventilu

záleží na typu karburátoru, ale je to zase na rozborku... Tedy konkrétněji na sundání víka karburátoru. Jehlový ventil najdete v plovákové komoře, přímo nad plovákem. Ventil má na starosti napouštění (takovou jednoduchou regulaci množství) paliva do plovákové komory. Pokud je přicpaný, natéká palivo pomaleji, tím je ho pro správnou činnost motoru v některých režimech nedostatek...

Co dál? Jehlový ventil nebo trysky vyndat, rozebrat a profouknout. NEDOPORUČUJU na čištění používat jehly, špendlíky nebo drátky. Mohlo by dojít k poškození dosedacích ploch jehly a tím by mohlo docházet k ulévání karburátoru palivem. U trysek hrozí proškrábnutí - zvětšení průměru - a tím zase "rozhození" celého systému.

Rozebrat BVF problém není, není to složitý karburátor, je to o šesti šroubech M6. Víko je třeba sundávat opatrně, protože hrozí poškození těsnění a pokud nemáme nové, je potřeba být opravdu hodně opatrný. Se SEDRem je to o poznání horší, ten je daleko složitější a tím i náchylnější na netěsnosti nebo na manipulaci s jednotlivými prvky. U SEDRu je to o sedmi M6 a jste po demontáži víčka u jehlového ventilu... Viz obrázky nahoře.


  • zanesený filtr paliva

Pokud je v autě dodaný papírový palivový filtr (dává se mezi palivové čerpadlo a karburátor) je možné, že se filtrační papír zatáhl vlhkostí z paliva a nedokáže jím projít dostatečné množství paliva pro správnou fiunkci motoru. Co s tím? Vyměnit filtr. A jestli tam filtr nemáte, je pro vás tenhle bod bezpředmětný... 


  • navlhlý, špinavý vzduchový filtr

Párkrát se mi stalo, že auto se dusilo nejen z důvodu nedostatku paliva (chudé směsi), ale i z důvodu zcela opačného. Tedy z nedostatku nasávaného vzduchu do systému. Nejčastěji je příčinou starý, zašpiněný nebo zavlhlý (mokrý) zvduchový filtr (vzduchová vložka)... Řešením je jeho výměna.