schémata | rady | návody | postupy | odpovědi | seznamy | články |

Záměna motorů pro Wartburg a Barkas


      Chytráci a rádoby všeználci tvrdí, že motory jsou stejné a záměnné. NEJSOU!

      Už fabrika v oficiálních dokumentech zakazovala použití motoru Wartburg do vozů Barkas a bylo jedno, jestli do provedení KB nebo HP (Montážní příčurka pro B1000, bod 3.2.1. (str. 27)).

 

Proč? Protože:

  • jiné výfukové svody, mírně jiná hlava válců, jiný domeček termostatu, a další věci, které se ale dají přemontovat nebo snadno zaměnit...
  • setrvačník (průměr spojky je u W353 i B1000 180 mm, některé vozy B1000 z posledních let výroby měly ale spojku o průměru 200 mm)
  • jsou rozdílná označení motorů 353-1 (B1000) a 353.1 (W353)
  • jiný jmenovitý výkon 33,1 kW (B1000) a 36,8 kW u W353
  • jiný točivý moment v jiných otáčkách  105 Nm v 2750 ot/min (B1000) a 100 Nm v 3000 ot/min (W353) - (po zaokrouhlení po převodu z kpm)
  • porovnáním podrobných technických dat pak vychází, že jsou mírně jiné bloky a písty, klikové hřídele.
  • mylně jsem si zřejmě myslel, že je to poznatelný podle plného závaží, ale i když vezmu a porovnám katalogy ND, jsou jiná čísla i popisy i u klikových hřídelí s plnými tlumiči kmitů (závažími)
  • písty mají jiné časování výfuku (u B1000 je poměrně o hodně delší výfuk, dříve otevírá, později zavírá - rozdíl je cca 3 mm) a přepouštění (také o cca 3 mm), sání je stejné
  • v závislosti k tomu pak bude jinak opracovaný blok motoru/kanály

Důvody:

  • Wartburg je osobák, kterej až na výjimky nejezdil naloženej a třeba s károu,
  • B1000 byla oproti tomu dodávka, u který se předpokládalo, že bude tahat váhu furt. Proto je ten motor silnější v tahu a má maximum síly níž a vyšší.
  • Ono to vzájemně záměnný je, ale nemělo by se to (fakt to výrobce zakazoval) dělat, protože obojí vyžaduje jinej styl jízdy.

Dá se to poznat:

  • ano, dá - ideálně vědět, z jakého auta je motor demontován
  • podle hlavy, domečku termostatu
  • podle "křídel" (boční pomocné držáky motoru)
  • po demontáži a rozborce podle kanálů, pístů... 
     
kliková hřídel Barkas (47 k) kliková hřídel Wartburg (45 k) kliková hřídel Wartburg (50 k)

 


      |      studiovisual.cz     |      eisenacher.cz      |      trabime.cz      |      wartburg-klub.cz      |      krteracingteam.cz      |      vodacci.cz      |

X

Right Click

No right click