Tak IFA.CZ pomalinku bobtná a nabývá. Průběžně se snažím rozepisovat a dopisovat další a další návody a rady na otázky, které se stále opakují. Jenže těch je tolik, že bych se tomu věnovat od nevidím do nevidím každý den. A to bohužel nemůžu. S tím také souvisí to, že vznikla i neveřejná PLUS varianta webu pro mě samotného a pro některé další kamarády a známé, kteří také občas tápou a kteří mě tím i motivují a tlačí dál... 

 


 

EBZA 2s / 2sE (1. díl)

Zkušenosti s elektronickým bezkontaktním zapalováním EBZA 2s

(Převzato ze zpravodaje pro členy pražského Wartburg klubu č. 8/306/1988)

Důvody, proč se tato progresívní novinka neobjevila v sériové výrobě AWE, jsou známé. Rozhodla o tom nízká spolehlivost elektronického zapalování. Automobilka požadovala alespoň 95% spolehlivost na zkušební sérii vozů. Této hodnoty se však nepodařilo dosáhnout, a tak se dále montovalo osvědčené bateriové zapalování.
Mezitím ale výrobce pokračoval ve vývoji a podařilo se mu odstranit všechny vytýkané chyby. Protože se nyní dá koupit za cca 280 marek, neváhal jsem a udělal jsem to. Celý komplet se skládá ze tří částí:
- silové části, ve které je připravováno jednak napájecí napětí pro spínací optočleny v "želvě" a dále pak zpracovávány impulsy z tranzistorů do zapalovacích cívek
- kompletní "želvy" s bezkontaktními optoelektronickými spínacími členy
- propojovacích kabelů a drobného montážního materiálu.

Parametry dle výrobce:

Napájecí napětí 12 V
Pracovní napětí 6 - 12 V
Sekundární napětí při 4000 ot/min 11 kV
Doba přeskoku jiskry
při napětí 8 kV 0,7 ms
Max. odchylka předstihu
při max. otáčkách 0,5 stupně
Provozní teplota -40 až 100°C

Montáž je jednoduchá. Je vhodné sundat masku. Pak se odšroubuje deska s kontakty přerušovačů a odpojí se kabely od zapalovacích cívek (zelené kabely). Na uvolněné místo po staré desce se původními šrouby připevní nová "želva" s bezkontaktními čidly. Nyní již můžeme nasadit masku zpět.
Na stranu podběhu se zapalovacími cívkami připevníme do již předvrtaných otvorů pomocí samořezných šroubků, speciálních silentbloků a vyrovnávacího držáku silovou část. Ještě před upevněním této "krabičky" si ale přišroubujte zemnící kablík na spodní část plechové krabice.
Dozapojujeme kabely na zapalovací cívky a je hotovo. Každé zapalování je nastaveno již od výrobce a není tedy nutné nic dodatečně doseřizovávat. Pokud jsme neudělali žádnou chybu, měl by motor naskočit na první pokus.
Případné seřizování se odlišuje v tom, že se již při seřizování předstihu pro první válec nepohybuje s celou destičkou, ale pouze s držákem daného optočlenu.
Motor získal na pružnosti v širokém rozsahu otáček. Zejména pak v nízkých otáčkách má motor "spodek" a svým chováním se blíží "čtyřtaktu". Rovněž prakticky zmizelo zvonění motoru, které se nyní objeví při nešetrné akceleraci. Výhodné je i to, že po více jak ročním provozu nedošlo k žádnému opotřebení a zapalování vykazuje stále stejné hodnoty jako v době montáže.
Musím rovněž sebekriticky přiznat, že jsem vždy patřil k obhájcům klasického zapalování, zejména pro jeho jednoduchost a spolehlivost. Nyní ale mohu svůj názor s plnou zodpovědností změnit a každému zájemci případnou záměnu doporučit.

JUDr. Tomáš Jirásek