trocha suché teorie a historie z AWE – Automobilwerke Eisenach
Není mým záměrem nějak obsáhle zpracovávat historii automobilky v Eisenachu nebo výrobní program a jeho změny. K tomu jsou jiní, daleko znalejší a povolanější lidé i weby.
Mým záměrem je naopak trocha suché teorie a krátké a přehledné vyjasnění některých základních rozdělení a rámcový přehled vývoje výroby automobilů v Eisenachu.
(Čerpáno z vlastních poznámek a zdrojů a z knihy Jindřicha Dršaty)
| historie podle modelů vozů | historie podle let |
historie podle modelu vozu
výroba vozů v Eisenachu v letech 1945 - 1955
BMW 321 EMW 321 EMW 340 (+ ze Zwickau přesunutá výroba R35) IFA F9
Wartburg 311 - 900
- výroba 1956 - 1962 (0. série 1955)
- dvoutaktní tříválcový motor, objem 900 cm³ (27,2 kW / 37 k)
- provedení: limuzína (311-0), limuzína de Luxe (311-1), kabriolet (311-2), kupé (311-3), zásahové vozidlo/terénní vůz (311-4), tábornická limuzína (311-5), pick-up (311-7), limuzína s plátěnou stahovací střechou (311-8), kombi (311-9), limuzína de Luxe s plátěnou stahovací střechou (311-108), sportovní vůz (313-1)
Wartburg 313-1 Sport
- výroba 1957 - 1960
- vyrobeno celkem 473 kusů
- dvoutaktní tříválcový motor, objem 900 cm³ (36,5 kW / 50 k), dva karburátory
Wartburg 1000 (krátkodobě - jedna série nesla označení 312)
- výroba 1962 - 1965
- dvoutaktní tříválcový motor, objem 992 cm³ (33,1 kW / 45 k)
Wartburg 312
- výroba 1965 - 1966
- dvoutaktní tříválcový motor, objem 992 cm³ (33,1 kW / 45 k)
- "stará karoserie, ale nová technika"
- provedení: limuzína (312-0), limuzína de Luxe (312-1), camping (312-5), pick-up (312-7), limuzína s kovovou posuvnou střechou(312-8), kombi (312-9), limuzína de Luxe s kovovou posuvnou střechou (312-108), hardtop-coupé (312-300)
Wartburg 353
- výroba 1966 - 1969
- dvoutaktní tříválcový motor, objem 992 cm³ (33,1 kW / 45 k)
- "nová moderní karoserie"
- od roku 1967 nová převodovka
Wartburg 353.1
- výroba 1969 - 1975
- inovovaný dvoutaktní tříválcový motor, objem 992 cm³ (36,5 kW / 50 k)
Wartburg 353W
- výroba 1975 - 1988
- dvoutaktní tříválcový motor, objem 992 cm³ (36,5 kW / 50 k)
- dvouokruhové kotoučové brzdy
Wartburg 1.3
- výroba 1988 - 1991
- čtyřtaktní čtyřválcový motor Volkswagen, objem 1272 cm³ (43 kW / 60 k)
| historie podle modelů vozů | historie podle let |
historie podle let
╔ 1898
- první automobil vyrobený v Eisenachu
╠ 1925 - 1945
╠ 1945
╠ 1949
- nový typ vozu EMW 340
╠ 1951
- navíc výroba motocyklu R35
╠ 1952
- znárodnění automobilky
╠ 1953
- 0. série IFA F9
╠ 1955
- probíhá výroba vozu IFA F9
- 0. série Wartburg 311 (900)
- motor - objem 900 cm³, výkon 27 kW / 33 k
╠ 1956
- končí výroba vozu IFA F9
- dále výroba jen vozu Wartburg 311 (900)
- motor - objem 900 cm³, výkon 27 kW / 33 k
╠ 1962
- model Wartburg 311 (1000)
- upravený motor - objem 992 cm³, výkon 33,1 kW / 45 k
╠ 1965
- model Wartburg 312
- upravený rám, odpružení vinutými pružinami, původní "kulatá" karoserie, rám a technika ála Wartburg 353
╠ 1966
- model Wartburg 353 (náhrada provedení 312-0, ostatní provedení se vyráběla do 1967)
- občas označován jako Wartburg 1000 - 353
- nová karoserie, rám upravený z modelu Wartburg 312
╠ 1967
- konec výroby modelu Wartburg 311 (provedení limuzína 312-0 se nevyrábělo od 1966)
╠ 1969
- model Wartburg 353.1
╠ 1975
- model Wartburg 353W
╠ 1985
- vzhledové a drobné technické inovace (nová maska, náporový chladič,...)
╠ 1988
╠ 1991
- konec výroby modelu Wartburg 1.3
- definitivní konec automobilky, 10. dubna 1991 byl vyroben poslední Wartburg 1.3
╚ 2001
- konec výroby a zásobování náhradními díly pro Wartburg 353 a Wartburg 1.3