ÚPRAVY NA MOTORU W353
ZA ÚČELEM ZLEPŠENÍ NEBO ZVÝŠENÍ VÝKONU
(1. část)
zlepšovací návrh:
autor: Jiří Snížek
spolupráce: J. Hoďánek
ÚVOD
Po dlouhodobých zkušenostech je možno konstatovat, že mezi výkony dosahovanými jednotlivými motory W353 se projevuje značný rozptyl. Jsou motory, které bez jakékoliv zvláštní pozornosti uživatele, bez nároků na seřizování zapalování, dosahují lehce max. rychosti 130 km/hod. a ještě mají značnou chuť jít s lehkostí výše.
Na druhé straně však jsou motory, které jdou ochotně pouze do rychlosti 90 - 100 km/hod. Další zvyšování rychlosti již přijímají s nevolí, za hlasitého, tupého dunění, takže při prošlápnuté podlazev místě plnového pedálu ze sebe vypotí maximálně 100 - 115 km/ hod. Wartburgáři tomu stavu říkají: "jako když vyhodí kotvu".
V čem spočívají tyto rozdíly? Proč je některý motor t. zv. povedený, zatím co druhý je nepoměrně slabší?
Hlavní příčinou je šoupátkový rozvod pístem a nepřesnosti jeho provedení při seriové výrobě. Když si uvědomíme, že kupř. při 3000 ot./min. koná klikový hřídel 50 ot/s. vidíme, že čas, který má k disposici píst k proběhunutí od jedné úvrati do druhé, činí 1/100 s. Z toho je zřejmé, že každá, sebe menší úchylka ve tvaru a rozměru rozvodových kanálů, hlavně ve svislé rovině válce, musí mít nutně nepříznivý vliv na pracovní pochody ve válci. Když si toto člověk uvědomí, musí se téměř podivovat, že takový motor vůbec točí. A on dokonce dává docela slušný výkon !
Je pochopitelné, že u dvoudobých motorů, vyráběných v minulosti, neměly výrobní úchylky tak výrazný vliv, neboť dosahovaný litrový výkon byl proti dnešním motorům zhruba poloviční. Pří dnešních výkonových nárocích jsou však požadavky na výrobní přesnost tak značné, že je při seriové výrobě nelze zcela splnit a proto je procento méně povedených motorů vyšší.
Úpravy na motoru W353 (2. část) =>