Zapalovací svíčky (1. díl)

(trocha teorie - funkce, základní požadavky, podmínky pro správnou funkci)


      Nejdřív něco suché teorie k tématu. A pak možná přijde i kouzelník, teda něco barevného, jako jsou třeba obrázky. A ne, nebudeme se zabývat svíčkami s knotem, ani náhrobníma.

      Zapalovací svíčka je:

  • zařízení umístěné v hlavě válce s vnitřním spalováním pracujícím na principu zážehového zapálení směsi vzduchu a paliva,
  • závitem spojena  s hlavou válce. Činná část zasahuje do spalovacího prostoru motoru. Horní část slouží k zajištění přívodu vysokého napětí ze zapalovacího systému na jiskřiště zapalovací svíčky.

Základní funkce zapalovací svíčky je zapálení směsi vzduchu a paliva ve spalovacím prostoru motoru v přesně daném okamžiku.


       Zapalovací svíčka musí být zkonstruována tak, aby spolehlivě odolávala:

  • vysokému teplotnímu namáhání
  • elektrickému napětí
  • mechanickému namáhání
  • vibracím
  • náhlým změnám teploty
  • úsadám hoření
  • atmosférické vlhkosti


      Pro optimální funkci zapalovací svíčky musí být zabezpečeny tyto podmínky:

Zapalovací svíčka:

  • dostatečná elektrické izolace mezi kladnou a zápornou elektrodou zapalovací svíčky. Nesmí docházet ke zkratům, probití nebo svodům elektrické energie
  • odvod tepla z činné části zapalovací svíčky do hlavy válce musí zajistit dostatečnou elektrikou izolaci špičky izolátoru a předejít předzápalům
  • dokonalé spojení zapalovací svíčky a hlavy válce. Těsnost spalovacího prostoru, odvod tepla ze spalovacího prostoru a možnost výměny zapalovací svíčky
  • odpovídající vzdálenost mezi elektrodami korespondující s energií dodávanou zapalovacím systémem, kompresí směsi ve válci a opaly elektrod
  • správné umístění jiskřiště zapalovací svíčky ve spalovacím prostoru tak, aby šíření čela plamene bylo rychlé, ale nezpůsobovalo detonační hoření nebo nedokkonalé zapálení směsi vzduchu a paliva

Uživatel:

  • používání vozidla běžným způsobem . Např. nenechávat vozidlo běžet na volnoběžné otáčky motoru několik minut zbytečně a pod.
  • osazovat motory vozidel správným typem zapalovacích svíček. Důležité jsou zástavbové rozměry, tepelná hodnota, elektrodová vzdálenost, umístění jiskřiště ve spalovacím prostoru a odrušení
  • včasná výměna zapalovacích svíček po ujetí předepsaného počtu kilometrů

Motor - vozidlo:

  • dodávat dostatečnou energii ze zapalovacího systému na zapalovací svíčku při všech provozních režimech chodu motoru
  • připravit před zapálením vhodně promísenou směs vzduchu a paliva v co nejoptimálnějším poměru k daným provozním podmínkám
  • dobrý technický stav motoru zejména:
  1. dostatečný kompresní tlak
  2. přesné časování
  3. přesné seřízení zapalovacího a palivového systému
  4. nepronikání mazacího oleje do spalovacího prostoru
  5. dostatečná izolace přívodu vysokého napětí
  6. dobrá tepelná bilance chlazení motoru
  7. nepoškozené zařízení pro obohacení směsi vzduchu a paliva při startu a akceleraci
  8. správně fungující snímače, související s časováním zapalování a tvorbou směsi paliva a vzduch

 


                                            | Zapalovací svíčky (2. díl) →


Zdroj: Technický manuál BRISK


|     |   eisenacher.cz   |   trabime.cz   |   wartburg-klub.cz   |   twrc.cz   |   krtekracingteam.cz   |      |      |

 

X

Right Click

No right click