Zapalovací svíčky (1. díl)
(trocha teorie - funkce, základní požadavky, podmínky pro správnou funkci)
Nejdřív něco suché teorie k tématu. A pak možná přijde i kouzelník, teda něco barevného, jako jsou třeba obrázky. A ne, nebudeme se zabývat svíčkami s knotem, ani náhrobníma.
Zapalovací svíčka je:
- zařízení umístěné v hlavě válce s vnitřním spalováním pracujícím na principu zážehového zapálení směsi vzduchu a paliva,
- závitem spojena s hlavou válce. Činná část zasahuje do spalovacího prostoru motoru. Horní část slouží k zajištění přívodu vysokého napětí ze zapalovacího systému na jiskřiště zapalovací svíčky.
Základní funkce zapalovací svíčky je zapálení směsi vzduchu a paliva ve spalovacím prostoru motoru v přesně daném okamžiku.
Zapalovací svíčka musí být zkonstruována tak, aby spolehlivě odolávala:
- vysokému teplotnímu namáhání
- elektrickému napětí
- mechanickému namáhání
- vibracím
- náhlým změnám teploty
- úsadám hoření
- atmosférické vlhkosti
Pro optimální funkci zapalovací svíčky musí být zabezpečeny tyto podmínky:
Zapalovací svíčka:
- dostatečná elektrické izolace mezi kladnou a zápornou elektrodou zapalovací svíčky. Nesmí docházet ke zkratům, probití nebo svodům elektrické energie
- odvod tepla z činné části zapalovací svíčky do hlavy válce musí zajistit dostatečnou elektrikou izolaci špičky izolátoru a předejít předzápalům
- dokonalé spojení zapalovací svíčky a hlavy válce. Těsnost spalovacího prostoru, odvod tepla ze spalovacího prostoru a možnost výměny zapalovací svíčky
- odpovídající vzdálenost mezi elektrodami korespondující s energií dodávanou zapalovacím systémem, kompresí směsi ve válci a opaly elektrod
- správné umístění jiskřiště zapalovací svíčky ve spalovacím prostoru tak, aby šíření čela plamene bylo rychlé, ale nezpůsobovalo detonační hoření nebo nedokkonalé zapálení směsi vzduchu a paliva
Uživatel:
- používání vozidla běžným způsobem . Např. nenechávat vozidlo běžet na volnoběžné otáčky motoru několik minut zbytečně a pod.
- osazovat motory vozidel správným typem zapalovacích svíček. Důležité jsou zástavbové rozměry, tepelná hodnota, elektrodová vzdálenost, umístění jiskřiště ve spalovacím prostoru a odrušení
- včasná výměna zapalovacích svíček po ujetí předepsaného počtu kilometrů
Motor - vozidlo:
- dodávat dostatečnou energii ze zapalovacího systému na zapalovací svíčku při všech provozních režimech chodu motoru
- připravit před zapálením vhodně promísenou směs vzduchu a paliva v co nejoptimálnějším poměru k daným provozním podmínkám
- dobrý technický stav motoru zejména:
- dostatečný kompresní tlak
- přesné časování
- přesné seřízení zapalovacího a palivového systému
- nepronikání mazacího oleje do spalovacího prostoru
- dostatečná izolace přívodu vysokého napětí
- dobrá tepelná bilance chlazení motoru
- nepoškozené zařízení pro obohacení směsi vzduchu a paliva při startu a akceleraci
- správně fungující snímače, související s časováním zapalování a tvorbou směsi paliva a vzduch
| Zapalovací svíčky (2. díl) →
Zdroj: Technický manuál BRISK