Záměna motorů pro Wartburg a Barkas
Chytráci a rádoby všeználci tvrdí, že motory jsou stejné a záměnné. NEJSOU!
Už fabrika v oficiálních dokumentech zakazovala použití motoru Wartburg do vozů Barkas a bylo jedno, jestli do provedení KB nebo HP (Montážní příčurka pro B1000, bod 3.2.1. (str. 27)).
Proč? Protože:
- jiné výfukové svody, mírně jiná hlava válců, jiný domeček termostatu, a další věci, které se ale dají přemontovat nebo snadno zaměnit...
- setrvačník (průměr spojky je u W353 i B1000 180 mm, některé vozy B1000 z posledních let výroby měly ale spojku o průměru 200 mm)
-
jsou rozdílná označení motorů 353-1 (B1000) a 353.1 (W353)
-
jiný jmenovitý výkon 33,1 kW (B1000) a 36,8 kW u W353
-
jiný točivý moment v jiných otáčkách 105 Nm v 2750 ot/min (B1000) a 100 Nm v 3000 ot/min (W353) - (po zaokrouhlení po převodu z kpm)
-
porovnáním podrobných technických dat pak vychází, že jsou mírně jiné bloky a písty, klikové hřídele.
-
mylně jsem si zřejmě myslel, že je to poznatelný podle plného závaží, ale i když vezmu a porovnám katalogy ND, jsou jiná čísla i popisy i u klikových hřídelí s plnými tlumiči kmitů (závažími)
-
písty mají jiné časování výfuku (u B1000 je poměrně o hodně delší výfuk, dříve otevírá, později zavírá - rozdíl je cca 3 mm) a přepouštění (také o cca 3 mm), sání je stejné
-
v závislosti k tomu pak bude jinak opracovaný blok motoru/kanály
Důvody:
- Wartburg je osobák, kterej až na výjimky nejezdil naloženej a třeba s károu,
- B1000 byla oproti tomu dodávka, u který se předpokládalo, že bude tahat váhu furt. Proto je ten motor silnější v tahu a má maximum síly níž a vyšší.
- Ono to vzájemně záměnný je, ale nemělo by se to (fakt to výrobce zakazoval) dělat, protože obojí vyžaduje jinej styl jízdy.
Dá se to poznat:
- ano, dá - ideálně vědět, z jakého auta je motor demontován
- podle hlavy, domečku termostatu
- podle "křídel" (boční pomocné držáky motoru)
- po demontáži a rozborce podle kanálů, pístů...
kliková hřídel Barkas (47 k) | kliková hřídel Wartburg (45 k) | kliková hřídel Wartburg (50 k) |