Spojková sada Wartburg - provedení, vývoj a záměny dílů
IFA F9, Wartburg 311/312/353
- do 7/1967 (převodovka technicky velmi podobná W311, následně v 7/1967 změna na převodovku typu "W353")
- průměr lamely ø 180 mm
- kotouč spojky s obložením (lamela) - kat. č.: 3530085000 (kat. č. 426150110)
- lamela - tlumení kmitů a rázů gumovými segmenty
- přítlačný kotouč spojky úplný - kat. č.: 3530085010 (kat. č. 426150171)
- skládaný přítlačný talíř, přítlak zajištěn pružinkami (6x dvojitá skládaná vinutá pružina v domku)
- přítlačný talíř (přítlačný kotouč spojky) nemá talířovovou pružinu, vypínání je zajištěno třemi segmenty s odpružením torzními pružinami
Wartburg 311/312/353 - nejstarší provedení
- od 7/1967 (se změnou převodovky) do (???) 5/1969
- průměr lamely ø 180 mm
- lamela - kat. č.: 1800731104
- lamela - tlumení kmitů a rázů vinutými pružinami (6x)
- lamela - krátké "čůro" s tisícihranem
- přítlačný kotouč spojky - kat. č.: 1800134101 (kluzná deska), +kat. č.: 1800116108 (kryt spojky), +kat. č.: 1800118101 (drátová pojistná pružina)
- přítlačný talíř - kulatá tlačná plocha pro vypínací ložisko na talířové pružině
Wartburg 353 - novější provedení
- od cca 5/1969 (???) do 6/1985 (možno i do W312?)
- průměr lamely ø 180 mm
- lamela - tlumení kmitů a rázů vinutými pružinami (5x + 1x)
- lamela - krátké "čůro" s tisícihranem
- skládaný přítlačný talíř s pojistnou drátovou pružinou
- přítlačný talíř - čtyřhranná dosedací plocha pro vypínací ložisko
Wartburg 353 - nejnovější provedení
- od 06/1985 - JEN vozy s chladičem před motorem
- průměr lamely ø 180 mm
- lamela - kat. č.: 1800407191
- lamela - tlumení kmitů a rázů vinutými pružinami (6x) nebo (5x + 1x) - lamela by měla být záměnná se starším provedením
- lamela - krátké "čůro" s tisícihranem a (novější provedení) s delším "čůrem" a se šestihranem u "paty"
- přítlačák - kat. č.: 1800717106
- přítlačný talíř - nemá dosedací tlačnou plochu, vypínací ložisko se opírá přímo o předepjatou kotoučovou pružinu
- konstrukční změny se týkají lamely, přítlačného talíře, vypínacího ložiska, vidličky ložiska, pojistná perka,...
a do toho pro větší přehlednost a snažší orientaci
(díly pro B1000/M22/M24)
- lamela bez tlumení kmitů a rázů
- původem z B1000/M22/M24
- průměr lamely ø 180 mm
- lze ji použít i do vozu Wartburg, ale nižší komfort při řazení (kope)
a ještě k tomu
(pro B1000)
- původem z posledních B1000 od (???) 1988
- celá spojková sada jiná (sertvačník, lamela, přítlačák, ložisko, vidlička ložista)
- průměr lamely ø 200 mm
- zřejmě to souvisí i se změnou typu ovládání spojky z hydraulického (hlavní spojkový válec - pracovní válec) na mechanický, tedy lankem (lano v bowdenu)
- nelze ji bez dalších úprav použít do vozu Wartburg
různá provedení spojkové lamely
Když si to tady tak sumíruju a procházím pořád dokola, tak přicházím na to, že vyjma úplně prvního provedení (s gumovými špunty) jsou lamely vzájemně záměnné. A to i lamely z B1000/M22/M24 (bez tlumičů torzních kmitů). Tady na fotkách jsou různá provedení lamel pro W353 a to jak materiálem obložení, tak i provedením samotného kotouče těla lamely. Dobře je to vidět na délce "čůra" s tisícihranem a na jeho provedení.
Přítlačné kotouče spojky libovolně záměnné nejsou, liší se totiž i další související díly - třeba vypínací ložisko, vidlička vypínacího ložiska,...
Wartburg 1.3
Bude následovat!
- 27/12 (22:30 - 02:45) - silně pracovní verze - je 02:45, já padám na hubu, ale slib je slib - v následujících dnech bude doučesáno, opraveny obrázky a doplněny další informace
- 28/12 (11:00 - 12:15) - trochu učesáno a doplněno tak, aby to snad dávalo smysl i pro druhé, na obrázky dojde prostě příště
- 29/12 (10:00 - 12:00, 17:15 - 21:30) - doplněna nějaká čísla, podrobnosti, reload změněných obrázků
- 30/12 (10:00 - 11:00) - doplnění dalších obrázků, textů